Het Yogadieet in o.a. het hindoeïsme is een dieet dat gericht is op het
lichamelijke en geestelijke welzijn en dat voortvloeit uit de
achterliggende spirituele filosofie van de yoga.
Hoewel veel hindoes vegetarisch zijn en hindoes over het algemeen geen
vlees afkomstig van grotere zoogdieren eten, volgen orthodoxe hindoes
van de Brahmaanse kaste en yoga beoefenaars vaak een speciaal dieet dat
gericht is op fysieke en geestelijke zuiverheid. Andere kasten volgen
een aangepast dieet dat minder strikt is.
Redenen
Het doel van de yoga is de zelfrealisatie of moksha, waarbij het
individuele zelf of ik-bewustzijn vrijgemaakt wordt van alle bindingen
door de drie guna's. Deze drie guna's of bindende principes zijn de
emanaties vanuit de Kosmische Geest van Saguna Brahma, die samen de
schepping voortbrengen. De subtielste guna is sattva (zuivere guna: ik
ben), de bewegelijke guna is rajas (ik doe), en de grove of statische
guna is tamas (ik heb gedaan). Elk wezen in de schepping zou zijn
samengesteld uit een combinatie van deze drie guna's, waarbij de
verdeling binnen een bepaald wezen afhangt van het ontwikkelingsstadium
waarin het verkeert.
In de Yoga filosofie gaat men ervan uit dat de vereniging met het
Kosmisch Bewustzijn pas kan plaatsvinden nadat men het ik-bewustzijn
naar de subtielste niveaus heeft weten te brengen waar de subtielste
guna (sattva) dominant is. Om die ontwikkeling naar de dominantie van
sattva te faciliteren, probeert de yogi het leven zo in te richten dat
het denken en het doen zoveel mogelijk op zuiverheid gericht zijn. Dit
streven wordt vergemakkelijkt als ook het lichaam van buiten (reinheid
van lichaam en omgeving) en van binnen (zuiverheid van het bloed, het
zenuwstelsel, de lichaamscellen) zoveel mogelijk vrij wordt gehouden
van de externe invloeden van rajas en tamas. De dominantie van de rajas
invloed zou de geest onrustig, onzuiver en ongeconcentreerd maken. De
dominantie van tamas zou iemand sloom, slaperig of grof maken zoals bij
de stimulering van de agressie, de lustgevoelens of de ontevredenheid.
Volgens de yoga filosofie heeft de aard van de genuttigde voeding dus
een effect op de zuiverheid van lichaam en geest. De principes van dit
dieet worden tevens toegepast in de Ayurveda om de gezondheid te
herstellen of verbeteren. Ziekte zou volgens dit genezingssysteem
ontstaan door een onevenwichtigheid van de guna's ten opzichte van de
constitutie van de patiënt.
Tamas
In voeding die oud of rot is bijvoorbeeld, is de statische factor
(tamas) gaan overheersen en dus zal het eten of drinken van voeding die
oud, rot of gegist is door de yogi worden vermeden. Hetzelfde geldt
voor voeding die een product is van rotting zoals b.v. paddestoelen.
Omdat vlees, vis en eieren vrijwel direct tot ontbinding overgaan en
van zichzelf al heel snel een statisch overwicht krijgen, is het
yogadieet ook strikt lacto-vegetarisch. Tussen de diverse vleessoorten
zitten weer onderlinge verschillen, waardoor sommige hindoes b.v. nog
wel vis, kip of konijn e.d. eten. De enige sattvische vleessoort zou
vlees van het hert zijn. Een extra reden om geen vlees of vis te eten
is, dat het doden van een dier als een onzuivere handeling wordt gezien
omdat het karma van het dier onnodig voortijdig wordt beëindigd.
Onder de tamas categorie zitten ook enkele groentesoorten en een enkele
tropische fruitsoort die meestal herkenbaar zijn aan hun penetrante
geur. Zo zouden alle planten uit de uien (look) familie, rode linzen en
de banyan vrucht een statisch effect op de geest hebben. Niet door een
dokter voorgeschreven drugs behoren ook tot deze categorie. Sommige van
de statische voedingsmiddelen zoals uien wekken bovendien extra warmte
op in bepaalde klieren, wat een negatief effect zou hebben op de
beheersbaarheid van bepaalde emoties.
Rajas
Voeding met een bewegelijk (rajas) effect zal in dit dieet vermeden
worden omdat de geest er onrustig van wordt en zijn zuiverheid
verliest. Tot deze categorie behoren bijvoorbeeld koffie, thee,
chocolade en koolzuurhoudende dranken, maar ook grotere hoeveelheden
scherpe kruiden. Bij grotere inname wordt het effect van deze
voedingsmiddelen zelfs statisch.
Sattva
De meeste groenten, het meeste fruit, granen, bonen (behalve rode
linzen), honing, suiker en daarvan afgeleide producten zijn in principe
sattvisch, tenzij ze door een verkeerde combinatie of door overeten
rotting of gisting in het darmkanaal teweeg brengen of niet meer vers
zijn.
De persoon die een gerecht klaarmaakt zou bovendien door zijn/haar
gedachten tijdens de bereiding van invloed zijn op het karakter van het
voedsel. Daarom eten de meeste yogi's liever niet in een restaurant of
van voeding die is bereid door iemand met een "statisch" of grof
karakter.